Aki Palsanmäki tyrmäsi ensiehdotuksen TV-ohjelmasta - luuli tuotantotiimin kettuilevan
Palsanmäen huutokauppa päätyi televisoon sattuman kautta, kun TV-tuotantoyhtiö Aito Median edustajat lähestyivät huutokauppayrittäjiä Akia ja Heli Palsanmäkeä.
Huutokauppakeisari kertoo, että eräänä päivänä tuotantotiimi vain ilmestyi pariskunnan pihaan ja kysyi, innostuisivatko Palsanmäet omasta televisio-ohjelmasta.
- Olin tehnyt pitkän päivän töitä, olin väsynyt ja nälissäni. Sanoin tuotantotiimin herroille päin naamaa, että älkääpä jaksako vittuilla, ei tämä ole mikään leikin asia, suorasanainen mies muistelee.
Tuotantotiimiläiset kaivoivat kuitenkin esiin käyntikorttinsa ja esittelivät itsensä, mikä sai Palsanmäen uskomaan, että nyt on tosi kyseessä.
- Jouduin taas kerran nieleskelemään sanani, huutokauppakeisari virnistää.
Ohjelmalle yllätyssuosio
Palsanmäen huutokauppa valikoitui TV-ohjelmaan useiden eri kandidaattien joukosta.
- Tuotantotiimi oli käynyt katsastamassa toistakymmentä firmaa Kehä kolmosen ulkopuolella ja päätyi sitten lopulta meihin. Olimme Helin kanssa aika ihmeissämme, Aki Palsamäki kertaa yllättävää ehdotusta.
Suomen Huutokauppakeisarista tehtiin ensin pilottijakso, joka esiteltiin TV-kanaville kesällä 2012. Jakso teki yleisöön niin suuren vaikutuksen, että Huutokauppakeisarista päätettiin tehdä saman tien ohjelmasarja.
- Pilottijakson jälkeen saimme puhelun, että kuvaukset oli aloitettava välittömästi juhannuksen jälkeen. He olivat ihastuneet meihin ja tähän sarjaformaattiin ihan hulluna, Aki Palsanmäki sanoo.
Positiivinen vaikutus huutokauppoihin
Ehdotus omasta ohjelmasarjasta sai Palsanmäet ensin mietteliäiksi, mutta lopulta he päättivät tarttua tarjoukseen. Taantuma oli karkottanut Hirvaskankaan huutokaupasta paitsi hyvälaatuiset tavarat myös asiakkaat.
- Yrityksemme oli kehnolla mallilla. Oli kiikunkaakun, että oliko yrittäminen enää järkevää, sillä yrityksen menot olivat suuremmat kuin tulot, Huutokauppakeisari kertaa pattitilannetta.
Palsanmäet pitivät omaa tv-ohjelmaa viimeisenä oljenkortenaan pelastaa pitkän linjan perheyritys.
- Tässä on tulos. Telkkari on antanut meille suuren mainosarvon. Myös muualla Suomessa huutokauppiaat ja huutokauppakamarit ovat saaneet ohjelman ansiosta tuulta siipiensä alle, Huutokauppakeisari iloitsee.
Lue myös: IS: Huutokauppakeisarin 100 tunnin työviikot kannattivat - reippaat tulot!