Kuva: Getty Images

Jaatko mustavalkoisia kuvia Instagramissa? Sinulle on huonoja uutisia

24.11.2018 19:15 - Iiro Myllymäki

Instagram-kuvien värimaailmasta voi päätellä paljon ihmisen persoonallisuudesta, tuore tutkimus väittää.

Sosiaalisen median ylivoimaisesti suosituinta kuvapalvelua Instagramia voi käyttää monilla tavoilla. Jotkut jakavat siellä pelkkiä selfieitä, kun taas toiset esittelevät huolella otettuja maisemakuviaan. Joillain on tapana jakaa runsaasti kaverikuvia, kun taas joidenkin Instagram-fiidissä ei näy ihmisiä lainkaan. Tuore tutkimus väittää, että näistä valinnoista voi tehdä monia päätelmiä ihmisen persoonallisuuspiirteistä. Tutkimuksesta uutisoi muun muassa brittiläinen Metro-lehti.

Information Processing & Management -lehdessä julkaistua tutkimusta varten tutkijat analysoivat yli 25 000 Instagram-päivitystä yhteensä 179 opiskelijalta. Sitten tutkijat ovat selvittäneet kyseisten opiskelijoiden persoonallisuuksia kyselyllä ja hyödyntäneet analyysissään viiden merkittävän persoonallisuuden piirteen mallia. Nämä piirteet ovat avoimuus, ulospäinsuuntautuneisuus, sovinnollisuus, tunnollisuus ja neuroottisuus. Tutkijat tekivät päätelmiään perustuen Instagram-kuvien sisältöön, niissä näkyvien ihmisten määrään, kuvissa olevien ihmisten tunnetiloihin ja kuvien väreihin.

Kaverikuvien jakamisella on yhteys ihmisen ekstroverttiin luonteeseen, tutkimus väittää. (kuva: Shutterstock)

Tutkimuksen mukaan värikkäitä kuvia jakavat ihmiset ovat muita sovinnollisempia, eli heidän kanssaan on helpompi tulla toimeen ja he ovat yleisesti pidettyjä ihmisiä. Usein mustavalkoisia kuvia Instagramissa jakavat ihmiset puolestaan tapaavat olla muita neuroottisempia, tunteiltaan epätasapainoisia ja ihmissuhteissaan tyytymättömiä.

Tutkijat tekivät päätelmiä tutkittavien ihmisten ulospäinsuuntautuneisuudesta sen perusteella, kuinka monia eri kasvoja kuvissa näkyi. Ei liene yllättävää, että useita eri kasvoja kuviinsa tallentavat somettajat ovat ulospäinsuuntautuneita, avoimia ja sovinnollisia.

Masentuneiden suosima filtteri

Instagram-kuvien ja ihmisten persoonallisuuden välistä yhteyttä on tarkasteltu tutkimuksissa aiemminkin. Vuonna 2017 julkaistussa tutkimuksessa väitettiin, että paljon kumppanistaan kuvia julkaisevat ihmiset ovat muita epävarmempia ja että Valencia-filtteriä käyttävät ovat suosittuja. Samassa tutkimuksessa todettiin, että paljon kuntosalikuvia jakavat ihmiset tapaavat olla muita itsekeskeisempiä.

Vermontin yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa paneuduttiin Instagram-kuvien väreihin ja esitettiin päätelmä, että masentuneet ihmiset jakavat palvelussa muita todennäköisemmin kuvia, jotka ovat tummia ja sini- tai harmaasävyisiä. Tutkimuksen mukaan masennuksesta kärsivien ihmisten suosima filtteri on kuvista mustavalkoisia tekevä Inkwell.

Lue myös: Blac Chynan mainostama tuote hämmentää Instagramissa - nainen poisti kommentoinnin käytöstä

Lähde: Metro.co.uk

Kilpailut

Uusimmat