Tärkeä toimenpide unohtuu helposti renkaanvaihdossa - katso muistilista, jolla onnistut helposti
Kevään saapuessa myös kesärenkaiden vaihto tulee ajankohtaiseksi. Uuden tieliikennelain mukainen talvirengaspakko, jos sää sitä edellyttää, päättyy maaliskuun loppuun.
Kiirettä renkaiden vaihtamiseksi ei kuitenkaan ole, sillä talvirenkaita, nastat mukaan lukien, saa käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää.
– Ja aika usein edellyttää, kertoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen Voice.fi:lle.
Renkaat voi vaihdattaa joko rengasliikkeessä tai sitten ristikkoavaimeen voi tarttua itse. Jos vaihtopuuhiin päättää ryhtyä omatoimisesti, on hyvä varmistaa, että työkalut ovat kunnossa ja tietää mitä tekee.
– Mikäli epäilet osaamistasi tai et omista asianmukaisia työkaluja, kannattaa vaihdon ollessa ajankohtainen kääntyä asiantuntevan rengasliikkeen puoleen, Vesalainen painottaa.
Itse vaihto-operaation jälkeenkään homma ei vielä ole ohi, vaan viimeistään 200 ajokilometrin jälkeen edessä on jälkikiristys. Sen avulla varmistetaan, että rengas on varmasti tukevasti kiinni.
– Se on äärimmäisen tärkeä toimenpide, jota ei saa jättää tekemättä.
Voice.fi:n pyynnöstä Autoliitto toimitti muistilistan avuksi renkaiden vaihtoon.
Näin vaihdat henkilöauton renkaat
1. Valitse vaihtopaikka huolellisesti.
Nosta vain tasaisella ja tukevalla alustalla. Epätasaisella tai pehmeällä alustalla tunkki saattaa painua maahan tai kaatua, jolloin auto vaurioituu. Myös renkaanvaihtajan loukkaantumisriski on ilmeinen, mikäli näin pääsee tapahtumaan.
2. Varmista auton paikallaan pysyminen
Kytke seisontajarru ja vaihteenvalitsin P-asentoon (manuaalivaihteisto ykköselle). Käytä pyöräkiiloja: Jos vaihdat vasenta eturengasta, on pyöräkiilojen oikea paikka oikean takarenkaan ympärillä - eli aina vastakkaisessa kulmassa.
3. Käytä riittävän järeää, ehjää ja asianmukaista tunkkia
Autojen omat tunkit – jos sellaista edes on – ovat usein tosi heppoisia ja ne on tarkoitettu lähinnä renkaan hätävaihtoon tienpäällä. Kun kausivaihdon yhteydessä vaihdetaan kaikki neljä rengasta, joutuu heppoinen tunkki ajan myötä liian koville.
4. Poista muoviset pulttisuojat tai pölykapselit, mikäli autossa sellaisia on.
Osa pulttisuojista näyttää erehdyttävästi pyöränmuttereilta tai pulttien kannoilta. Ne on kuitenkin poistettava pultin kannan päältä ennen kuin pultteja voidaan avata. Välillä näkee myös pölykapseleita, joissa on yhden pulttijäljitelmän kohdalla reikä, kun käyttäjä on erehtynyt luulemaan sitä oikeaksi pultiksi.
5. Löysää vaihdettavan pyörän pultteja tai –muttereita hieman ennen kuin nostat autoa.
Jos yrität käsivoimin löysätä pultteja tai muttereita vasta sitten, kun auto on jo nostettu ylös, joutuu tunkki suunniteltua kovemmalle rasitukselle. Myös tunkin kaatumisvaara kasvaa.
6. Nosta autoa vain valmistajan sallimasta nostokohdasta.
Väärä nostokohta aiheuttaa vaurioita autoon ja tekee nostosta vaarallista.
7. Käytä asianmukaista nostotyynyä pehmikkeenä auton ja tunkin välissä.
Ilman nostotyynyä auton maalipinta kärsii ja seurauksena on ajan myötä ruostevaurio.
8. Älä käytä momenttiavainta pulttien tai muttereiden löysäämiseen.
Momenttiavain on tarkoitettu vain kiristämiseen. Jos avainta käytetään eri käyttötarkoitukseen kuin on suunniteltu, se saattaa vaurioitua.
9. Tarkasta, ettei pois otettavien renkaiden mahdolliset soviterenkaat jää pyörännapoihin.
Mikäli jäävät, ne pitää irrottaa ennen uuden vanteen asentamista. Soviterenkaita käytetään joissakin tarvikealumiinivanteissa. Jos pois alta otettavan vanteen soviterengas unohtuu pyörännapaan, ei alle vaihdettava pyörä kiristy kunnolla. Myös todennäköisyys vanteen vaurioitumiselle on suuri.
Puhdista samalla myös epäpuhtaudet pyörännavasta. Pyörännavan ja vanteen välille jääneet hiekanmurut saattavat aiheuttaa sen, että pyörä löystyy ja irtoaa.
10. Tarkasta uusien renkaiden pyörimissuunta.
Renkaiden pyörimissuuntaa ei saa vaihtaa, jotta ne toimivat suunnitellusti ja kestävät pidempään.
Merkitse myös niiden renkaiden paikat, jotka otat pois auton alta. Mikäli renkaissa ei ole olennaista kulumiseroa, asenna seuraavana ajokautena edellisen ajokauden eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen, pyörimissuuntaa vaihtamatta.
Jos kaksi rengasta ovat selkeästi parempia kuin kaksi muuta, on paremmat renkaat asennettava aina auton takapäähän – vetotavasta riippumatta. Joidenkin nelivetoautojen käyttöohjekirjassa saattaa olla ohje, että paremmat renkaat tulisi aina asentaa auton etupäähän, koska muussa tapauksessa saattaa auton nelivetojärjestelmä vaurioitua. Tällainen asennustapa on kuitenkin turvallisuusnäkökulmasta varsin riskialtis, minkä vuoksi suosittelenkin tällaisessa autossa uusimaan kaikki renkaat samanaikaisesti ja kuluttamaan rengassarjaa erityisen tasaisesti vaihtamalla takarenkaita eteen ja eturenkaita taakse riittävän usein.
11. Käytä vain asennettaviin vanteisiin tarkoitettuja pultteja tai muttereita sekä tarvittaessa myös soviterenkaita. Huolehdi, että mahdolliset mutterit tulee laitettua oikein päin.
Jos talvi- ja kesärenkaat ovat erilaisilla vanteilla, ovat myös niiden kiinnityspultit tai –mutterit usein erilaiset. Mikäli pyörä kiinnitetään muttereilla, on oltava erityisen huolellinen, että mutterit tulevat oikein päin – siis mahdollinen kartio vannetta vasten. Väärin päin asennettu mutteri ei kiristy kunnolla ja seurauksena saattaa olla pyörän irtoaminen tai vanteen vaurioituminen.
Mikäli uusi vanne ei ole suorasovitteinen, varmista, että vanteessa on asianmukainen soviterengas ennen asennusta.
12. Kiristä ristiin.
Älä kiristä vierekkäisiä pultteja tai muttereita peräkkäin, jotta vanne asettuu paikalleen oikein ja kiristyy tasaisesti.
13. Tee lopullinen kiristys momenttiavaimella, kun olet laskenut auton maahan.
Ilman momenttiavainta pyörä voi jäädä liian löysälle tai kireälle. Löysään jäänyt pyörä saattaa irrota.
Liian kireälle jäänyttä pyörää on vaikea irrottaa, jos tienpäällä tulee yllättäen renkaanvaihtotarve. Vanne tai pultti saattaa myös vaurioitua, jos se kiristetään liian tiukkaan.
Tyypillisimmät käytössä olevat momenttiavaimet ovat mekaanisia tai sähköisiä. Molempiin säädetään tietty momentti. Kun momenttiavaimella tämän jälkeen kiristetään pulttia tai mutteria, avain naksahtaa tai antaa merkkiäänen, kun säädetty kireys on saavutettu.
Olennaista on, että momenttiavaimella tasaisella voimalla väännettäessä pultti tai mutteri vielä selvästi kiristyy ennen naksahdusta tai merkkiääntä. Älä siis kiristä pultteja liikaa ennen momenttiavaimen käyttöä. Naksahduksen tai merkkiäänen jälkeen kiristämistä ei tule jatkaa.
14. Tarkasta rengaspaineet
Auton käyttöohjekirjassa sekä usein myös kuljettajan oven karmissa tai polttoaineen täyttöluukun kannen sisäpuolella on kerrottu oikeat rengaspaineet erikseen pienelle ja suuremmalle kuormalle.
15. Säilytä momenttiavainta oikein
Käännä mekaaninen momenttiavain nollille, kun lopetat sen käytön. Näin avaimen tarkkuus säilyy varmimmin. Elektronisissa avaimissa on valmistajakohtaisia eroja, joten suosittelen tutustumaan niiden käyttöohjeeseen ennen käyttöönottoa.
16. Huolehdi, että autoon mukaan jää vararenkaan kiinnittämiseen soveltuvat pultit ja mahdollinen lukkopulttien/-mutterien avaustyökalu
Jos auton alla olevat renkaat ovat erilaisilla vanteilla kuin vararengas, on olennaista huomata, ettei vararengasta saa kiinnitettyä turvallisesti vääränlaisilla pulteilla/muttereilla. Mikäli auton vanteissa käytetään lukkopultteja/-muttereita, on myös niiden avaamiseen tarvittava erikoistyökalu pidettävä autossa mukana.
17. Muista renkaiden jälkikiristys momenttiavaimella noin 150-200 km:n jälkeen.
On mahdollista, että vanteen ja pyörännavan väliin on jäänyt hiekan muruja tai muita epäpuhtauksia, jotka murentuessaan löystyttävät vanteen. Jälkikiristys on äärimmäisen tärkeä toimenpide, jota ei saa jättää tekemättä.
18. Älä varastoi renkaita likaisina
Pese ja kuivata renkaat huolellisesti enne varastointia. Poista kulutuspinnan urista ja lamelleista irtokivet.
Lue myös: Laki muutti kesärenkaiden vaihtoaikaa - asiantuntija kertoo, milloin kesäkumeihin kannattaa siirtyä