Me Naiset: 3 asiaa, jotka eivät lähde suomalaisten matkaan ruokakaupasta - kelpaavatko sinulle?
Me Naiset kysyi Keskolta, S-ryhmältä ja Lidliltä, millaiset tuotteet jäävät suomalaisilla tavallisesti ruokakauppojen hyllyihin ja mitkä maut eivät ole erityisesti suomalaisten mieleen. Vastauksissa nousi esiin kuusi asiaa, joista Voice.fi valitsi kolme osuvinta.
1. Kirsikka ei menesty
Kirsikanmakuiset tuotteet eivät ole nousseet erityiseksi hitiksi suomalaisten keskuudessa, vaikka Euroopan muissa maissa kirsikanmakuiset tuotteet menestyvätkin hyvin. Myöskään kookos tai aprikoosi eivät ole löytäneet tietään suomalaisten sydämiin.
- Esimerkiksi Saksassa kirsikkaa löytyy makuvaihtoehtona aina jogurteista, leivonnaisista ja makeisista, mutta Suomessa meillä on myynnissä vain yksittäisiä kirsikkatuotteita, sanoo Riikka Peltomäki Lidliltä.
2. Fazeria sen olla pitää
Ulkomaalaiset suklaat eivät menesty Suomessa kovin hyvin ja Iltasanomat uutisoikin vuonna 2017, että Suomen myydyin makeinen oli Fazerin Sininen –suklaalevy. Keskon osto- ja myyntipäällikkö Sari Mäkelällä on selvä näkemys siihen, miksi ulkomaiset suklaalaadut eivät menesty Suomessa.
- Suomalaiset ovat tottuneet tietynlaiseen suklaaseen, ja eurooppalaisten suklaiden maun ollessa kovin erilainen on niiden kysyntä ollut pientä.
Myöskään erikoiset sesonkimakeispaketit esimerkiksi jouluisin ja pääsiäisen aikaan eivät ole sykähdyttäneet suomalaisia, vaan Suomessa suositaan tuttuja ja turvallisia konvehtirasioita.
Suklaan kohdalla on kuitenkin tapahtunut pientä muutosta. Keskolta on kerrottu, että trendi on liikkumassa hieman aiempaa eurooppalaisempaan suuntaan ja myös ulkomaalaiset suklaat ovat löytämässä pikkuhiljaa oman ostajakuntansa, vaikka ne eivät olekaan ollut suuri hitti aiemmin.
3. Kahvikapselit
Suomalaiset rakastavat perinteistä suodatinkahvia, eivätkä herkulliset kahvikapselit ole onnistuneet horjuttamaan rakastetun juoman asemaa. Vaikka espresso ja cappuccino ovat suosittuja juomia Euroopassa, eivät kapselikeittimiin tarkoitetut kahvikapselit juurikaan tartu suomalaisten matkaan kaupoista.
Siinä missä Euroopassa juodaan lattea, espressoa ja cappuccinoa, ovat suomalaiset henkeen ja vereen suodatinkahvikansaa. Tämä selittää sen, miksi kapselikeittimiin tarkoitetut kahvikapselit eivät päädy perinteisesti suomalaisten ostoslistalle.
Lue myös: Juotko tarpeeksi vettä? Tutkimus osoittaa, että liian vähäinen määrä on yhteydessä ikääntymiseen
Lue myös: MTV: Saako nastakengillä mennä kauppaan? Vastaus jakaa myymälöiden mielipiteet
Lue myös: Netflixissä siipeilyn aika on ohi - maailmalla lisämaksu astuu voimaan jo heti vuoden alussa
Lähde: Me Naiset