Iittala uudisti ilmeensä ja samalla Sarpanevan i-logo jäi historiaan - tätä ei moni kelpuuttanut
Suomalaisten rakastama Iittala uudistui. Lasitehtaana vuonna 1881 aloittanut brändi lanseerasi Tukholmassa maanantaina 5.2. uudistuneen brändi-ilmeen logoa ja brändiväriä myöden.
Uudistuksen myötä Timo Sarpanevan vuonna 1956 suunnittelema i-logo jäi historiaan. Samalla katosivat myös Iittalan tunnetut i-tarrat tuotteista.
Iittala julkisti uuden logon myös Instagram-tilillään, josta kaikki aikaisemmat julkaisut on poistettu. Vastaanotto oli suurimmaksi osaksi hämmentynyt.
Ikonisen ja maailmalla tunnetun logon muuttamista ei kommenteissa ymmärretty eikä hyväksytty. Myös logon kirjainten asettelu on hauskuuttanut kommentoijia, sillä muotoilu voi näyttää siltä kuin logossa lukisi II TT ALA eli IT-ala.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
Uuden logon on suunnitellut graafinen suunnittelija Aleksi Tammi.
Uudesta brändi-ilmeestä vastaa Iittalan uusi luova johtaja Janni Vepsäläinen tiimeineen. Ennen Iittalaa Vepsäläinen on työskennellyt laajasti luksusmuodin parissa kuten JW Andersonilla ja Alexander McQueenilla.
Finnish Design Shopin haastattelussa Vepsäläinen kertoo uuden keltaisen brändivärin taustoista.
- Itselleni värit ovat todella tärkeä ja henkilökohtainen asia. Iittalan uusi brändiväri, hehkuvan keltainen, tulee tietenkin uunissa sulaneesta lasista. Siinä on myös viittauksia Bauhausin perintöön ja pääväreihin. Keltainen väri on lähes poikkeuksetta kaikissa kulttuureissa myönteinen väri, joka tarkoittaa luovuutta ja iloa, kertoo Vepsäläinen.
Haastattelussa Vepsäläinen kertoo myös muutosten tavoittelevan Iittalalle nuorempaa kohderyhmää.
- Koen, että se on varmasti jokaiselle brändille nykypäivänä relevanttia, kun mietimme tulevaisuutta ja sitä, miten brändi olisi ajankohtainen vielä sadankin vuoden kuluttua. Siksi teemme Iittalan tarinaa tutuksi myös nuoremmalle kohderyhmälle, sanoo Vepsäläinen Finnish Design Shopin haastattelussa.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
Lähde: Finnish Design Shop