Uudistunut alkoholilaki pudotti Alkon myyntejä
10. kesäkuuta astui voimaan uusi alkoholilaki, joka toi ruokakauppoihin enintään kahdeksanprosenttiset käymisteitse valmistetut juomat, kuten viinit ja vahvat oluet. Alkon myynti laski uudesta laista johtuen odotetulla tavalla. Alko kertoo tiedotteessaan litramyynnin pudonneen kahdeksan prosenttia viime vuoden kesään verrattuna.
- Meillä oli kesäkuussa myyntipäiviä yksi perjantai vähemmän viime vuoteen verrattuna. Tällä oli kesäkuun myyntiin iso merkitys, perjantai kun on meillä se viikon vilkkain myyntipäivä, Alkon asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Tuula Sillanmäki sanoo.
Viinien myynti laski yhteensä 15 prosenttia, panimotuotteiden 9 prosenttia, väkevien 16 prosenttia ja alkoholittomien juomien 8 prosenttia.
Sillanmäki kertoo, että myyntiin vaikuttaa myös ruokakauppojen pidemmät aukioloajat sekä myymälöiden suurempi määrä.
- On selvää, että tämä heijastuu myös meidän myyntiimme ja asiakkaat kokeilevat myös ruokakauppojen valikoimaa. Muutos näkyi litramyyntivolyymeissa erityisesti kesäkuun toisella viikolla, jonka jälkeen meidän myynnin lasku hieman tasoittui, Sillanmäki kertoo.
Sillanmäen mukaan on vielä kuitenkin vaikea sanoa miten lainmuutos vaikuttaa pidemmällä tähtäimellä.
Kesäloma-aika on kiireinen myyntisesonki Alkolle. Etenkin kesäpaikkakuntien myymälöissä lomakausi näkyy myyntilitrojen kasvuna ja vilkkaammalla asiakasmäärällä.
- Keveyttä, helppoutta ja vaaleanpunaisia valintoja. Siinä kesän trendit, jotka näkyvät nyt Alkon kesäasiakkaiden ostoskorissa, Sillanmäki kiteyttää.
Lue myös: Missä päin Suomea alkoholia kuluu eniten? THL:n raportti kertoo eroista alueiden välillä
Lue myös: Alkoholittomat siiderit testissä, yksi nousi ylitse muiden: "Tässä maistuu kesä"
Lähde: Alko