Palvelunestohyökkäykset piinaavat organisaatioita – tätä hyökkääjät haluavat
Erilaiset organisaatiot ja yritykset ovat tehneet viime aikoina lukuisia ilmoituksia palvelunestohyökkäyksistä, selviää Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksen tiedotteesta. Kyberturvallisuuskeskuksen tietojen mukaan ihmisten tiedot eivät hyökkäyksistä huolimatta ole vaarantuneet eikä organisaatioiden järjestelmiin ole pystytty murtautumaan.
Pääsääntöisesti häirintähyökkäysten kohteena ovat organisaatiot, eivätkä niinkään niiden palveluiden käyttäjät. Tämän vuoksi tietojen kalastelu ei välttämättä ole hyökkääjien päätavoite. Usein häirinnän syynä on näkyvyyden saaminen omalle toiminnalle.
Vastuu järjestelmien ja palveluiden suojaamisesta on aina organisaatioilla. Silti Traficom muistuttaa, että jokainen voi omalta osaltaan huolehtia laitteiden tietoturvasta. Tämä auttaa organisaatioita, sillä palvelunestohyökkäyksissä käytetään usein kaapattuja tietokoneita ja muita internetiin kytkettyjä laitteita.
- Pitämällä kaikki laitteesi päivitettyinä ja vaihtamalla oletussalasanat vahvoihin salasanoihin, voit ennaltaehkäistä laitteittesi osallisuutta palvelunestohyökkäyksissä, Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksen tietoturva-asiantuntija Samuli Könönen neuvoo tiedotteessa.
Kyberturvallisuuskeskus neuvoo nyt organisaatioita ilmoittamaan kaikesta tavallisesta poikkeavasta palvelunestohyökkäysliikenteestä. Tapauksista saadut tiedot auttavan löytämään yhtäläisyyksiä, joiden avulla vuorostaan muodostetaan parempi kuva vallitsevasta tilanteesta.
Lue myös: Kymmenientuhansien ihmisten tiedot löytyivät rikollisten listoilta, poliisi tiedottaa
Lue myös: Kanssayrittäjät estivät kymmenien tuhansien eurojen huijaukset – tappioilta ei silti säästytty
Lähde: Traficom