Salama iski laskeutuvaan matkustajakoneeseen - katso uskomaton video
Salamat iskevät satoihin lentokoneisiin joka vuosi, mutta vain harvoin tuo erikoinen tapahtuma tallentuu videolle. Näin tapahtui USA:ssa, kun matkustajalentokoneen laskeutumista videoineet huomasivat, että kesken koneen laskeutumisen salama iski sen läpi. Katso video alta.
Vaikka salaman iskeminen lentokoneen läpi näyttää hurjalta, on se tavallista ja yleensä täysin vaaratonta. Pelkästään Finnairin koneisiin iskee kymmeniä salamia joka vuosi. Juuri salamaniskujen yleisyyden takia koneiden salamasuojauksesta on suunniteltu niin hyvä.
Salamasuojauksesta kerrotaan Finnairin blogissa:
"Lentokoneen alumiininen runko johtaa hyvin sähköä ja toimii kuten Faradayn häkki. Tällöin salaman sähkönpurkaus ei pääse vaikuttamaan metallirunkoisen lentokoneen rungon sisäpuolelle, vaan purkaus etenee rungon alumiinista ulkopintaa pitkin eteenpäin ja poistuu jälleen ilmakehään tyypillisesti lentokoneen siiven, ohjainpintojen tai takakartion kärkiosista"
Lentokoneeseen iskevä salama voi kuitenkin säikäyttää myös koneessa olevan. Finnairin lentäjä muistelee blogissa kertaa, jolloin salama iski lentokoneen ulkokuoreen vain 20 sentin etäisyydelle hänen päästään.
"Omakohtaisia kokemuksia salamaniskuista lentokoneeseen minulla on reilu kourallinen. Mieleenpainuvin tapaus sattui toukokuussa 1994 viimeisellä lennollani perämiehenä Airbus A300-koneessa. Olimme lähteneet Stanstedin kentältä Lontoosta kohti Helsinkiä ja saavuttamassa yöhämärissä matkalentokorkeutta. Samalla, kun tutkan avulla väistelimme "kiviä", joiksi ukkospilviä usein kutsumme, huomasimme St Elmon tulet ohjaamon ikkunoissa: ilmamolekyylit ionisoituivat ikkunan ulkopinnalla ja muodostivat huikean hienon "plasma-shown".
Koska kulkusuunnassa ei ollut enää ukkospilviä ja meno alkoi olla tasaista, himmensimme ohjaamon valoja ihaillaksemme tätä harvinaista, mutta täysin vaaratonta ilmiötä. Silloin se tuli. Pitkältä tuntuvan sekunnin aikana ehdin tajuta, että näen salaman tulevan yön pimeydestä kohti. Kuului kova pamaus, kun salama iski ohjaamon oikean ikkunan alareunaan. Nenäni ja salaman välissä oli ehkä noin 20 senttiä! Adrenaliini syöksyi verisuoniin ja katse kiersi mittareilla - onko kaikki ok? Kokenut kippari tokaisi vasemmalta jakkaralta rauhallisella äänellä, että kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Helsingissä ikkunan pielestä löytyi pienen pieni musta palojälki maalissa ja oikean siiven kärjestä puuttui pari staattisen varauksen purkajaa. Sain vielä yhden opetuksen ennen kapteeniksi tuloa: salamanisku lentokoneeseen ei ole vaarallinen, vaikka säikäyttää"
Katso alta toinen näyttävä salamanisku kentältä nousevaan koneeseen.
Lähteet: Liveleak, Finnairin blogi, Wikipedia, YouTube