Opettaja Maarit Korhonen määritteli tekijä-oppilaan: "Palkkaisin heti hänet töihin"
Sen sijaan huomiotta jäävät tekijäihmiset. Ne oppilaat, joiden jalat vispaavat pulpetin alla levottomina, ja joille matematiikan oppitunti on täyttä tuskaa päivästä toiseen. He ovat koulumaailman käyttämätön potentiaali.
- Minulla on kutosluokka opetettavana. Jos mulla olisi kahvila, niin palkkaisin heti viisi ihmistä siihen töihin. Ja he eivät todellakaan olisi niitä luokan parhaita oppilaita. He ovat niitä tekijöitä, joita emme arvosta. Laittaisin heti töihin nämä mielettömän toimeliaat ja idearikkaat lapset.
- Jos tehdään disco, niin he ovat kuin lahja bisnekselle. Heillä on uskomaton lahja, mutta kun alkaa matikan tunti...On järkyttävää, että tästä ei ole puhuttu aikaisemmin. Tämä on 300 vuotta vanha systeemi. Olisiko aika jo muuttaa toimintamallia?
Mikä on Runosmäen koulussa opettavan Maarit Korhosen seuraava projekti?
- Mulla on uusi alkava kolmonen. Joku halusi tulla paikan päälle kameroiden kanssa, niin sanoin, että ei vielä. He ovat istuneet kolme vuotta paikallaan ja meinaavat seota vapauteen, nauroi Korhonen.
- Mulla on tänään kuuden tunnin päivä ja kuusi oppiainetta. Inhoan sitä. Haluaisin heti aamusta tehdä niin, että annan kolme vaihtoehtoa oppilaille, jotka he voivat alkaa tekemään aamusta lähtien valitsemassaan järjestyksessä. Päivän päätteeksi heillä täytyisi vain olla kaikki valmista. Haluan pois tästä 45-minuuttia tätä, 45-minuuttia tätä -aikataulusta. He ovat kahdeksanvuotiaita ja isken heille kuusi oppiainetta yhteen potköön. He ovat sekaisin kuin seinäkellot, kun päivä loppuu!