13-vuotiaiden suomalaispoikien huonekaluista tuli supersuosittuja - työllistävät jo muitakin
Seinäjokelainen Konsta Keskitalo, 13, on polkemassa koulun jälkeen verstaalle. Koska läksyä ei tullut paljoa, ei nuorimies osaa pysyä poissa intohimonsa parista. Verstas on itse asiassa hänen ja Kalle Iskalan, 13, yhteinen työpaikka. Kaverukset ovat nikkaroineet yhdessä 8-vuotiaasta asti. Kun he täyttivät alkuvuodesta 13 vuotta, oli mahdollista perustaa oma 4H-yritys – Mööpeli.
Kaksikko aloitti 8-vuotiaana voiveitsistä ja sohvapöydistä, mutta nyt heidän käsissään syntyvät vaikka ruokailuryhmä tai sänky.
- Talosängystä on tullut hittituotteemme. Asiakas halusi tilata sellaisen keväällä, ja me toteutimme sen, Keskitalo kertoo.
Kun tyytyväinen asiakas jakoi kuvan sängystä suositussa sisustusryhmässä, alkoivat Mööpelin tilauslinjat käymään kuumina. Facebookissa seuraajamäärät kymmenkertaistuivat. Keskitalo ja Iskala ovat siinä pisteessä, että he ovat pystyneet palkkaamaan yritykseensä myös lisäkäsiä.
- On hienoa antaa muillekin nuorille mahdollisuus tehdä töitä. Syyslomalla riittää tekemistä, kun tilauskirja on hakattu jo täyteen, Keskitalo iloitsee.
Satoja tilauksia
Mööpelin arvoissa tärkeimmille sijoille kipuavat luonnonmukaisuus ja turvallisuus. Näillä kriteereillä valitaan materiaalit ja maalit. Tuotteiden hinnoittelussa nuorukaiset ottavat huomioon käsityön.
- Ihmiset vertaavat hintoja joskus Ikean hintoihin. Ikealla on koneet, jotka hakkaavat tuotteita minkä ehtivät ja pakkaavat ne muoveihin. Meidän valttikortteja ovat aito käsityö ja nuori ikä, Keskitalo perustelee.
Tilauksista saaduilla rahoilla Keskitalo ja Iskala maksavat palkkaa työntekijöille ja itselleen. Osa menee säästöön mopokorttia varten, osalla he ostavat eväitä verstaalle.
Vaikka koulu on nuorille yrittäjille edelleen ykkönen, saavat he viettää jatkossakin tiiviisti aikaa verstaalla. Talosängystä on vetämässä tällä hetkellä 600 kyselyä. Alavalinta tuntuu tällä hetkellä oikealta.
- Tässä vaiheessa tämä on haaveammatti. Puusepän opinnot kiinnostavat, yrittäjä kertoo.
Lue myös: Suomalaisäiti teki vaatemerkistään miljoonabisneksen - tuotteet myydään loppuun minuuteissa