Kuva: AOP

Syke-tähti kertoo, miten #MeToo-kampanja muutti suomalaisen elokuva-alan: "Se näkyy konkreettisesti"

23.01.2019 21:45 - Katariina Auvinen

Jo vuosikymmeniä viihdealalla ollut näyttelijä Leena Pöysti avautui viime vuosina kuohutaneesta kampanjasta.

Muun muassa Syke-televisiosarjasta tuttu näyttelijä Leena Pöysti, 43, on vaikuttanut elokuva- ja tv-alalla jo vuosikymmeniä. Pöysti vieraili Iskelmän Satu Kotosen vieraana ja kertoi muun muassa siitä, miten #MeToo-kampanja on muuttanut hänen alaansa. Kampanjan oli tarkoitus ehkäistä ja puuttua viihdealalla tapahtuvaan seksuaaliseen häirintään. 

- Kampanjan jäljet näkyvät nykyisin ihan konkreettisesti muun muassa sopimuksessani. Työsopimuksessani on nykyisin lauseke, jossa lukee, että kunnioitamme sitä, että kaikki saavat tehdä työtään rauhassa ja häiritsemättä, eikä heidän koskemattomuuttaan loukata, Pöysti kertoo. 

Näyttelijän mukaan se on viesti kaikille, että allekirjoittamalla sopimuksen, silloin ei myöskään sikailla. Hän on itse huomannut, että käyttäytymistä ja esimerkiksi huumorin varjolla heitettyjä sanontoja rekisteröi helpommin. 

- Aiemmin kuvauksissa oli tapana , että siellä lensi värikästäkin läppää, joka nyt ei ole niin suotavaa. On hyvä, että asiat, jotka ovat olleet piilossa, tulevat nyt näkyviksi. Näin ollen jokainen saa miettiä itse, miten hän niihin reagoi, hän pohtii kampanjaa. 

Nainen kertoo, että hän on itse kasvanut maailmaan, jonka kertoo olleen vahvasti vääristynyt ja syvällä kanssakäymisessä. Hän on joutunut miettimään asioita uusiksi sen jälkeen, kun hän sai oman lapsen. 

- Olen kasvanut tietynlaiseen säännöstöön, että jos sinulla on lyhyempi hame ja satut kävelemään väärään paikkaan, jossa sinulle sattuu jotain, niin voi voi. Tai, jos vastaavasti flirttailet ja sinua puristetaan takapuolesta, niin voi voi, mitäs menit sinne naureskelemaan. Nyt maailma on muuttumassa ja, omien lapsien kohdalla tällaiset säännöt eivät välttämättä tule pätemäänkään, tämä on ollut itsellekin sellainen opettelun paikka, hän kertoo. 

Lue myös: Someraivo repesi! Tunnetun merkin tv-mainos ymmärrettiin täysin väärin, katso

Lue myös: Eniten käytetyt hashtagit listattiin - arvaatko, mikä kiri ykköseksi tänä vuonna?

Lue myös: Näyttelijäkaunotar sanoutui irti #MeToo -kampanjasta Asia Argenton takia - "Se on oksettavaa"

Iskelmä ja Voice.fi kuuluvat molemmat osana Bauer Mediaan. 

Kilpailut

Uusimmat