Finlaysonin pussilakanakampanja kohautti myös sosiaalisessa mediassa - mautonta vai nerokasta?
Kodintekstiilejä myyvä Finlayson osaa luoda markkinointikampanjoita, jotka menevät ihmisten ihon alle. Poru on syntynyt muun muassa yrityksen palkkatasa-arvotempauksesta, jossa miesten ja naisten keskipalkan erot näkyivät hinnoissa. Naiset saivat ostaa tuotteita miehiä edullisemmin.
Kantaaottavia mainoksia ovat olleet myös tyttöjen silpomiseen puuttuva Seis silpomiselle -kampanja ja huonekalujätti Ikean haastava Maailman kaunein lakana -tempaus.
Nyt kiivasta keskustelua on herättänyt Finlaysonin uusi pussilakanakampanja Kumman sinä valitset?, jossa yritys tuotti myyntiin erän vastuuttomia lakanoita ja mahdollisimman vastuullisia Reilun kaupan lakanoita.
"Toisessa ummistat silmäsi. Toisessa nukut. Lakanoita voi tehdä kahdella eri tavalla, hyvin tai huonosti. Mielestämme jälkimmäisen tavan on valinnut liian moni", yritys haastaa kampanjasivullaan ja pyytää kuluttajaa miettimään, ostaako 15 euron hintaiset lakanat vai laadukkaasti tuotetut, joiden hintalapun summa on melkein nelinkertainen.
Kampanjan ajatuksena oli näyttää, miten helppoa yrityksen on myydä tuotteita, joiden tuotannossa on saatettu käyttää lapsityövoimaa, haitallisia kemikaaleja, tuhota vesivaroja ja materiaalien alkuperä on tuntematon.
Finlaysonin mukaan kulututustottumuksia ja yritysten tuotantotapoja ravistelevan tempauksen tuotot lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen eikä vastuuttomasti tuotettuja petivaatteita tulla enää tämän jälkeen heillä näkemään.
Sosiaalisessa mediassa kampanja on jakanut mielipiteitä ja saanut ristiriitaisen vastaanoton. Toiset pitävät sitä nerokkaana tapana ruokkia asennemuutosta sekä kuluttajien että yritysten keskuudessa, toiset taas kauhistelevat, että Finlayson konkreettisesti tuki vastuutonta tuotantotapoja.
Jos päivitys ei näy, voit katsoa sen täältä.
Jos päivitys ei näy, voit katsoa sen täältä.
Twitterin lisäksi Finlaysonin omat päivitykset Facebookissa ja Instagramissa ovat kirvoittaneet keskustelua ja mielipiteiden vaihtoa. Mainoksen lisäksi kipakat kommentit käsittelevät myös pienituloisten mahdottomuutta hankkia kalliita tuotteita.
"Pitääkö pienituloisia ja lapsiperheitä syyllistää halvemman valitsemisesta, kun ei ole varaa kalliisiin? Kysynpähän vain!" kirjoitti eräs tuohtunut käyttäjä Facebookissa.
Moni muukin on sanonut, että ostaisi mielellään vastuullisia tuotteita, mutta kukkaron nyörit eivät siihen riitä.
Jos päivitys ei näy, voit katsoa sen täältä.
Iltalehden uutisessa Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila perusteli kampanjan tärkeyttä juurikin konkreettisten toimien kautta.
- Tuli ajatus, että hitto, pitäisikö tehdä vastuuton ja näyttää jengille, että sen tekeminen on itse asiassa tosi helppoa, jos haluaa. Mutta me emme siis halua, me halusimme vain näyttää sen, että mekin voisimme mennä tuohon samaan paskan tuottamiseen, missä aika moni tuntuu piehtaroivan, Kurttila sanoo Iltalehdelle.
Kurttilalta kysyttiin, eikö kampanjan tuotantotavat muun muassa lapsityövoimalla kuulosta hänestä pahalta.
- Niin totta kai, jos sen haluaa vääntää pahaksi, mutta täytyy yrittää nähdä niin, että toivottavasti se muuttaa olosuhteita sillä tavalla, että... Se, että me emme olisi tuota tehneet, ei olisi muuttanut maailmassa yhtään mitään. Mutta se, että me teimme, toivottavasti muuttaa tässä maailmassa jotain, hän vastasi.
Lue myös: Radiot ottivat kantaa somessa puhuttaneeseen vastuullisuuskeskusteluun - kuuntele