Kuva: Emmi Moilanen

Tove Slotte on suunnitellut muumimukeja yli 30 vuotta, mutta vain yksi villi idea ei ole mennyt läpi

19.12.2020 19:15 - Henna Koste

Koristesuunnittelija Tove Slotte on tehnyt elämäntyönsä muumien parissa. Tove Janssonin kirjat ovat hänelle loputon inspiraation lähde - vai ovatko? Talvimukien kohdalla aiheet saattavat loppua pian kesken, mutta konkarilla on jo ratkaisuja mielessään.

Muumipeikkopehmo istuu tukevasti tuolillaan. Rakastetun hahmon lempeän katseen alla kuvittaja Tove Slotte suunnittelee yhtä rakastettuja muumiastioita, kotonaan Lohjalla. Työn alla olevat kuvat Slotte on laittanut visusti piiloon. Niiden aika on kahden vuoden päästä. 

Slotte on kuvittanut muumiastioita yli 30 vuotta, mutta sitä ennen hän suunnitteli toisenlaisia hittituotteita. 

- Sain tilaisuuden aloittaa Arabialla koristesuunnittelijana kesällä 1985. Taideteollisen korkeakoulun lopputyöni ohjaaja oli suunnitteluosaston johtajana ja otti minuun yhteyttä. Eräs koristesuunnittelija oli jäämässä eläkkeelle, joten minua kysyttiin tilalle, Slotte kertoo. 

Sitä ennen keraamikoksi valmistunut Slotte oli ehtinyt työskennellä keramiikkapajan assistenttina rapakon takana sekä nähdä Helsingin yöelämää - yövartijan silmin. Ystävineen hän pyöritti yhteistä keramiikkaverstasta Helsingin Töölössä. 

Aluksi Slotte suunnitteli Arabialla pääasiassa seinälautasia erilaisille yhdistyksille, kuten Lionsklubille. Seinälautasia koristivat eri paikkakuntien tutut rakennukset; kunnantalot, kirkot ja kartanot. 

- Ne ovat täysin pois muodista tänä päivänä, mutta silloin 80-luvun loppupuolella ja vielä 90-luvulla niitä tehtiin paljon, Slotte sanoo. 

Muumiastiat lanseerattiin vuosia myöhemmin, kun taloon tuli uusi tuotepäällikkö. 

- Hän oli minun ikäiseni. Hän oli myös ruotsinkielinen ja lukenut lapsuudessaan muumeja. Hän sai idean, että Arabia voisi valmistaa muumituotteita ja otti yhteyttä Tove Janssoniin, Slotte kertoo. 

Tove Slotten työhuoneella hänen seuranaan on joka päivä Muumipeikko. (kuva: Emmi Moilanen)

Koska Slotte tunnetiin muumifanina, häntä pyydettiin koristelemaan ensimmäisen kokoelman astiat. Kaikkien tuotteiden aiheet tulivat olla Tove Janssonin alkuperäistuotannosta.

- Halusin tietysti tehdä ne. Tein ehdotuksia, ja teimme poltettuja malleja, joita kävimme näyttämässä Tove Janssonille, Slotte kertoo. 

He tapasivat Janssonin kumppanin, taidegraafikko Tuulikki Pietilän asunnossa, joka oli samassa talossa kuin Janssonin ateljee.

- Tove Jansson oli todella tyytyväinen. Hän arvosti todella paljon Arabian laatua ja sitä, että Arabia halusi tehdä muumiastioita. Hänestä koristeet olivat oikein onnistuneita.

Janssonilla oli ainoastaan yksi muutostoive. 

- Lasten lautasessa hän kiinnitti huomionsa väritykseen. Louskan mekon väritys meni niin, että olin värittänyt sekä hihat että isot kukkaset mekossa siniseksi. Mekon pohjaväri oli musta, joten kokonaisuudesta tuli hieman raskas. Tove ehdotti, että kukat voisivat olla valkoiset. Tämän muutoksen teimme, ja se kevensi yleisilmettä, Slotte kuvailee.

Astioiden lisäksi ensimmäisessä kokoelmassa oli myös pieniä seinälautasia. 

- Kun Tove näytti niitä Tuulikille ja kysyi tämän mielipidettä värityksestä, Tuulikki sanoi: "Sinähän se coloristi olet. Ihmiset tulevat kuitenkin käyttämään niitä vain tuhkakuppeina", Slotte naurahtaa. 

Vähänpä tiedettiin. Muumiastioiden suosio kasvoi hiljalleen, vaikkakin Suomea koulinut lama ei saanut niiden menestystä ensialkuun varsinaiseen lentoon. Pian alkoi kuitenkin suorastaan muumibuumi.

Vuosi Arabian astioiden lanseerauksen jälkeen alkoi hitiksi muodostunut japanilaisten tekemä, Suomessakin esitetty Muumilaakson tarinoita -animaatiosarja.

- Meillä ei ollut silloin vielä tietoa sarjasta, Jansson tietysti tiesi siitä. Ehkä sen takia hän painotti niin tarkasti, että vain hänen tekemiään hahmoja saa käyttää astioissa. Seuraavana keväänä meille näytettiin Arabialla sarjan pilottijakso. Japanilaiset tuottajat olivat siellä mukana. Aikamoinen yhteensattuma, että Arabia lanseerasi tuotteet, sitten tuli sarja ja siitä alkoi muumibuumi, Slotte sanoo. 

Katso videolta, miltä näyttivät ensimmäiset Slotten suunnittelemat muumimukit, jotka lanseerattiin syksyllä 1990. 

Kuukausien prosessi

Tähän mennessä muumimukeja on ilmestynyt 105, joista Slotte on suunnitellut 91. Hänen äitiyslomansa aikana Camilla Moberg suunnitteli neljä mukia. Lisäksi Arabia on lanseerannut animaatiosarjaan pohjautuvia mukeja. Slotte ei myöskään ole suunnitellut Tampere-, Fazer- ja Stockmann-mukeja. 

Freelanceriksi Slotte ryhtyi vuonna 1993. 

- Olin jäämässä silloin taas äitiyslomalle. Halusimme muuttaa maaseudulle. Niihin aikoihin työaikani oli puolitettu, joten oli luontevaa jäädä kokonaan freelanceriksi, Slotte sanoo. 

Tiivis yhteistyö Arabian kanssa jatkui. 

Kaikki astioiden kuvat Slotte piirtää käsin työpöytänsä ääressä. Kuvat hyväksytetään sekä tuotepäälliköllä että Moomin Charactersilla. Suunnittelutyö tapahtuu noin kaksi vuotta ennen tuotteen julkaisua. 

- Nyt aloittelen talven 2022-2023 tuotteiden suunnittelua, Slotte kertoo.

Suunnittelutyössään Slotten täytyy huomioida tarkkaan eri tuotteiden muodot. Muki levenee ylöspäin, kannu alaspäin. Kaj Frankin Teema-sarja on myös muumiastioiden pohjana. - Sakset ovat omalla tavallaan myös haastavat mutta hauskat. Niissä on pienet pinnat ja kaaria joka suuntaan, Slotte sanoo. Kuvassa suosittu Rakkaus-muki. (kuva: Emmi Moilanen)

Tove Slotte kertoo, että hänen osaltaan prosessi voi viedä aikaa kolmekin kuukautta. Kuvia pallotellaan edestakaisin. Lopuksi kuvat työstetään Arabialla. 

- Teen erikseen ääriviivapiirroksen pergamiinille juoksevalla tussilla ja erikseen värisuunnitelman. Arabialla graafikot käyvät viivat läpi ja putsaavat niitä. He tekevät digitaaliset versiot. Ne lähetetään eteenpäin tehtaalle. 

Valmiin mukin käsiin saaminen tuntuu aina suunnittelijasta yhtä hyvältä. 

- On se aikamoinen tunnelma. Ne näyttävät niin erilaisilta, kun kuva on kiinni pinnassa ja siinä on lasitus. Aina sävyt eivät ole sitä, mitä olen ajatellut. Joskus niitä ehtii vielä muokata ja vaihtaa, joskus ei, Slotte sanoo. 

Vaikka työhuoneelle on muutaman askeleen matka, suunnittelijan päivää rytmittävät hänen itse luomansa työajat. 

- Tulen aamusta tähän ja lopetan joskus viiden maissa. Joskus on ollut kiireisempiä aikoja, jolloin olen työskennellyt myös iltaisin ja viikonloppuisin. Pidän neljä viikkoa kesälomaa, yhden lomaviikon syksyllä, yhden keväällä, Slotte kuvailee.

(kuva: Emmi Moilanen)

Tove Janssonin kirjat Slotte on käynyt läpi lukuisia kertoja. Ensimmäisen sarjakuvakirjan Slotte sai tädiltään ja sedältään vuonna 1963. (kuva: Emmi Moilanen)

Juttu jatkuu toisella sivulla.

Kilpailut

Uusimmat