Hyvitystä lakon aikana käyttämättä jääneistä kausilipuista? Näin eri liikennöijät neuvovat toimimaan
Poliittinen lakko pysäytti liikenteen helmikuussa. Näin eri liikennöijät neuvovat toimimaan hyvitysten kohdalla:
HSL, Helsingin seudun liikenne
Jos sinulla on ollut kausilippu voimassa HSL-sovelluksessa tai HSL-kortilla lakkopäivinä, sinulle voidaan myöntää lakkohyvitystä, jos voit osoittaa, ettet ole voinut käyttää joukkoliikennettä tavanomaisilla matkoillasi.
Hyvitys annetaan koodilippuna HSL sovellukseen. Jos et voi käyttää HSL-sovellusta ja kausilippusi on HSL-kortilla, sinulle lähetetään postitse 1 vuorokauden lippu kertakortilla. Hyvityslipussa on samat vyöhykkeet kuin kausilipussasi.
Lisätietoja HSL:n sivuilta.
Föli, Turun seudun joukkoliikenne
Kyseessä on Force majeure -tilanne, eikä Föli siksi korvaa asiakkaalle mahdollisesti aiheutunutta vahinkoa tai ylimääräisiä kuluja (esimerkiksi taksin käytöstä). Jos lakon jälkeen kuitenkin todetaan, että kausilippuasiakkaan on ollut mahdotonta kulkea muulla joukkoliikenteellä, hän voi saada hyvityksen matkakortilleen. Hyvitysmahdollisuus koskee vain kausilippuja ja se arvioidaan aina tapauskohtaisesti.
Olethan yhteydessä Fölin asiakaspalveluun lakon jälkeen.
Nysse, Tampereen seudun joukkoliikenne
Tiedotamme hyvityskäytännöistä käyttämättömien kausilippujen osalta helmikuun aikana.
OSL, Oulun seudun liikenne
Tiedotamme hyvityskäytännöistä käyttämättömien kausilippujen osalta helmikuun aikana.
LSL, Lahden seudun liikenne
Matkustajan on mahdollista saada hyvitystä lakon aikana kokonaan käyttämättä jääneestä Waltti-matkakortin tai Waltti Mobiili -sovelluksen kausilipusta.
Hyvitystä voi hakea sähköisellä korvaushakulomakkeella.
Hyvitystä ei makseta, jos kausilippua on käytetty lakon aikana. Hyvitystä ei makseta rahana. Jos korvaus myönnetään, asiakas saa päivän/päivien matkustusoikeutta vastaavan korvaavan lipputuotteen.
Hyvitystä voi hakea 1.3.2024 saakka. Hyvityshakemukset käsitellään 14 päivän sisällä saapumisesta.
VR
Lakko:
VR palauttaa lakon ajalle ostettujen kauko- ja lähiliikenteen kertalippujen hinnan automaattisesti asiakkailleen noin viikon kuluessa. VR hyvittää myös sarjalippujen paikanvaraukset asiakkaille sekä pidentää kauko- ja lähiliikenteen kausilippujen sekä sarjalippujen voimassaoloaikaa lakkopäivän verran. Nämä eivät vaadi lippujen käyttäjiltä toimenpiteitä. Yöjuniin ostettuihin lippuihin ei ole mahdollista tehdä automaattista hyvitystä. Yöjuniin ostetuista lipuista voi hakea korvausta osoitteessa www.vr.fi/hae-korvausta, Avataan uudessa välilehdessä.
Jos junaliput on ostettu paperisena ilman kirjautumista esimerkiksi lippuautomaatista tai R-kioskilta, hyvitystä ei ole mahdollista tehdä automaattisesti. Näissä tapauksissa lipuista voi hakea korvausta osoitteessa www.vr.fi/hae-korvausta, Avataan uudessa välilehdessä.
Turvallisuussyistä perutut kaukojunat:
Palautamme kaukoliikenteen kertalippujen hinnan automaattisesti asiakkaille noin viikon kuluessa. Hyvitämme myös sarjalippujen paikanvaraukset asiakkaille sekä pidennämme kaukoliikenteen kausilippujen sekä sarjalippujen voimassaoloaikaa yhdellä päivällä. Nämä eivät vaadi lippujen käyttäjiltä toimenpiteitä.
Yöjuniin ostettuihin lippuihin ei ole mahdollista tehdä automaattista hyvitystä. Yöjuniin ostetuista lipuista voi hakea korvausta korvauslomakkeella.
Jos junaliput on ostettu paperisena ilman kirjautumista esimerkiksi lippuautomaatista tai R-kioskilta, hyvitystä ei ole mahdollista tehdä automaattisesti. Näissä tapauksissa lipuista voi hakea korvausta korvauslomakkeella.
Lue myös: Autojen rekisterikilpiin tulee muutos
Lähteet: HSL, Föli, Nysse, OSL, LSL ja VR