Kuva: Shutterstock

Ruoan hinta on kääntynyt laskuun päivittäistavarakaupoissa - myyty määrä taas kasvoi

08.05.2024 11:15 - Jasmin Mikkilä

Myös elintarvikkeiden myynnin määrä kasvoi 4 prosenttia.

Elintarvikkeiden hinnat kääntyivät päivittäistavarakaupassa vuoden ensimmäisellä neljänneksellä laskuun ja myyty määrä nousi kasvuun, selviää Päivittäistavarakauppa ry:n tiedotteesta. Tiedot käyvät ilmi tuoteryhmäkohtaisista myyntitilastosta tammi-maaliskuulta.

Elintarvikkeiden hinnat laskivat alkuvuodesta 0,4 prosenttia viime vuoteen viime vuoden samaan ajanjaksoon eli tammi-maaliskuuhun verrattuna. Elintarvikkeiden myynnin määrä taas kasvoi 4,0 prosenttia.

– Ensimmäisen vuosineljänneksen tilastossa näkyy kaksi rakenteellista muutosta. Elintarvikkeiden hinnat laskivat ja myynnin määrä nousi. Hintojen lasku piristää myynnin kasvua, Päivittäistavarakauppa ry:n vt. toimitusjohtaja Ilkka Nieminen kiteyttää.

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaramyynnin arvo oli tammi-maaliskuussa 5,4 miljardia euroa. Näistä elintarvikkeiden osuus oli 3,6 miljardia euroa. Päivittäistavaramyynnin arvo kasvoi viime vuodesta 4,0 prosenttia sekä elintarvikkeiden myynnin arvo 3,5 prosenttia.

Yksittäisistä tuoteryhmistä myynnin arvoltaan eroittuivat uuteen kasvuun palanneet valmisateriat, valmiit ruoka-annokset sekä alkoholittomat oluet. Valmisruokien myynnin arvo oli 13,9 prosenttia suurempi kuin vuosi sitten. Alkoholittomien sekä samaan tuoteryhmään kuuluvien vähäalkoholisten oluiden myynnin arvo nousi 27,7 prosenttia.

Hinnalla on vaikuusta ostopäätökseen

Pellervon taloustutkimus PTT toteutti elokuussa sekä viime kuussa kyselytutkimuksen, joka kertoi kuluttajien olevan erittäin hintatietoisia sekä ruoan hinnan ohjaavan päätöksentekoa kaikissa tuloluokissa. Vastaajista yli 70 prosentilla hinta oli keskeisin vaikuttava tekijä ostoksilla. Kolmannes vastaajista piti tärkeänä sitä, että tuote on tarjouksessa.

– Hinnan vaikutus kuluttajien ostopäätöksiin on suuri. Oli tärkeää, ettei hallitus kehysriihessä nostanut ruoan arvonlisäveroa. Yleisen arvonlisäveron nousu sekä makeisten ja virvoitusjuomien veronkorotukset tulevat kuitenkin tuntumaan ikävästi kuluttajan kukkarossa, Nieminen sanoo.

Päivittäistavaroiden myynnin arvon rakennetta sekä muutoksia kuvaavassa tilastossa ovat mukana PTY:n jäsenyritykset SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, R-kioski, Minimani, M-ketju sekä Kauppahalli24. Tilastoa on tehty vuodesta 2020.

Lue myös: Vastuullisempaan ruokavalioon siirryttäessä yksi syy motivoi eniten - yksi taas vähiten

Lue myös: Miksi maito aiheuttaa vatsaoireita vain Suomessa, mutta ei ulkomailla reissatessa? Asiantuntija vastaa

Lue myös: Tuleeko alumiinivuoka pestä, jotta sen voi laittaa metallinkeräykseen? Asiantuntijalta selkeä ohje

Lähde: Päivittäistavarakauppa ry

Kilpailut

Uusimmat