Kuva: Shutterstock

Vastasitko terveysarviokyselyyn? Saattaa johtaa kalliiseen laskuun

06.09.2024 20:15 - Vilma Toikka

Palvelun maksullisuutta ei ollut kerrottu riittävän selkeästi.

Euroopan kuluttajakeskus kertoo saaneensa loppukesästä kymmenisen viestiä suomenkielisestä terveysarviopalvelusta, jossa sen maksullisuudesta kertominen on ollut puutteellista. Kuluttaja-asiamies sekä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonta ovat niin ikään saanet samasta palvelusta muutamia ilmoituksia.

Kyselyitä on ollut ainakin osoitteissa Terveysarvio.com sekä Terveysarviointi.com. Kyselyssä kuluttaja vastaa itseään koskeviin terveyteen liittyviin kysymyksiin. Kyselyn päätteeksi kuluttaja saa sähköpostiinsa laskun, terveysarvion sekä terveysaiheista aineistoa.

Verkkosivuilla palveluntarjoaja lupaa yksilöllisiä ja henkilökohtaisia terveysarviointeja, mutta palvelun 79,90 euron hintaa ei kuitenkaan ilmoiteta tarpeeksi selkeästi, sillä se on kirjattu pienellä printillä terveyskyselyn ensimmäiselle sivulle. Kuluttajat ovat saattaneet päätyä täyttämään kyselyä myös somemainoksen kautta, jolloin ehtojen hyväksymistä koskeva ruutu on joissakin tapauksissa ollut valmiiksi rastittetuna.

Kuluttajien mukaan laskun suuruus on alkuun ollut 59 euroa, jonka maksuaikana on ollut 10 päivää. Jos laskua ei ole maksanut määräpäivään mennessä, sen summa on kasvanut 79,90 euroon.

Terveysarviopalvelu ei ole noudattanut tässä tapauksessa kuluttajansuojalain mukaista sääntöä, jonka mukaan elinkeinonharjoittajan on varmistettava, että kuluttaja itse hyväksyy verkkokauppatilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden. Kyseisessä palvelussa maksullisuus ei ilmene riittävän selkeästi. Terveysarviopalveluun tehty tilaus ei sido kuluttajaa, koska kuluttajan maksuvelvollisuuden hyväksymistä ei ole varmistettu. 

 

- Terveysarviopalvelu kuuluu samaan ilmiöluokkaan autonhinta-arviopalvelun kanssa, josta vielä äskettäin saimme satoja yhteydenottoja kuluttajilta. Omista henkilökohtaisista tiedoista on todellakin syytä pitää kiinni, eikä niitä ikinä kannata syöttää itselleen vieraaseen palveluun, muistuttaa Euroopan kuluttajakeskuksen johtava asiantuntija Oskari Stenius.

Oletko täyttänyt terveysarviokyselyn? Toimi näin:

- Yritykselle tulee tehdä valitus kirjallisesti viimeistään vuoden kuluttua tilauksen tekemisestä. Valituksen voi lähettää palveluntarjoajan verkkosivujen yhteydenottolomakkeen kautta ja sen voi kirjoittaa suomen kielellä. Valituksessa tulee käydä ilmi, että palveluntarjoaja ei ollut varmistanut hyväksymistä maksuvelvollisuudesta, minkä takia sinulla on oikeus tilauksen peruuttamiseen.

- Ota ruutukaappaus tai kuva valituksesta ennen sen lähettämistä eteenpäin. 

- Mahdollista laskua ei tarvitse maksaa valituksen teon jälkeen. Jos olet maksanut laskusi, palveluntarjoaja on velvollinen palauttamaan maksun 30 päivän sisällä kaupan perumisesta.

- Jos laskusi siirretään perintätoimistoon valituksesta huolimatta, ole yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseem. Perintätoimistolle tulee myös ilmoittaa, että kyseessä on aiheeton perintä.

Lue myös: Nordea varoittaa tekoälyhuijauksista

Lue myös: Poliisi varoittaa: verkon kauppapaikoissa runsaasti huijauksia

Lähde: Euroopan kuluttajakeskus Suomessa

Kilpailut

Uusimmat