Euroviisujen ruotsalainen biisintekijäguru Thomas G:son analysoi Käärijän kappaletta - "Rakastan sitä"
Voit kuunnella Thomas G:sonin koko haastattelun alta tai Podplaysta.
Vaikka Eurovision laulukilpailu on tullut kauas nimensä mukaisesta laulukilpailusta, kappaleet ovat edelleen kaiken show-kimalluksen pohjalla. Näin ollen biisinkirjoittajien osuutta Euroviisuissa ei voi vähätellä. Yksi euroviisumaailman tunnetuimpia biisintekijöitä on ruotsalainen Thomas G:son, eli Thomas Gustafsson, 55.
G:son on saanut vuosien varrella Euroviisuihin yhteensä 16 kappaletta, joista yhdellä on tullut voitto. Thomas G:son kirjoitti yhdessä Peter Boströmin kanssa Loreenin Euphorian, josta on tullut yksi kautta aikojen suosituimmista viisukappaleista. Vielä vakuuttavammat lukemat G:sonilla on Ruotsin euroviisukarsintana toimivasta Melodifestivalenista, johon mies on saanut mukaan peräti 69 kirjoittamaansa biisiä. Miehen biisejä on kuultu edustamassa Ruotsin lisäksi myös kuutta muuta maata.
Nyt G:son on jälleen euroviisuhumun keskiössä. Hän on matkannut Liverpooliin Ruotsin delegaation osana, sillä hän on yksi kuudesta biisinkirjoittajasta, joiden kynästä Loreenin tämänvuotinen edustusbiisi Tattoo on lähtöisin. Vuonna 2012 Euroviisut voittanut Loreen on tämän vuoden ehdottomasti suurin ennakkosuosikki. Siinä missä Loreen on kurinalaisesti kiinni harjoituksissa ja edustustehtävissä, G:son on biisinkirjoittajana päässyt nautiskelemaan Liverpoolin kaduilla pyörimisestä ja pubeissa pyörähtämisestä. Hän on ollut mukana Loreenin harjoituksissa areenalla ja pitänyt huolta, että kaikki kuulostaa siltä, miltä pitää.
G:son antaa haastattelun rentoihin mustiin vaatteisiin pukeutuneena hienon, merellistä ja teollista historiaa huokuvan hotellin aulabaarissa. Muutenkin miehestä huokuu rentous ja ehkä jopa odottamaton nöyryys. Ruotsalaisista saa Euroviisuissa helposti ylimielisen kuvan – hehän pärjäävät aina viimeiseen asti sliipatuilla esityksillään ja jättävät Suomen kauas taakseen. Nyt Ruotsi on tuottanut viisukappaleensa ja -esityksensä sen kaltaisella dream teamilla, että voitonvarmuuden voisi uskoa uhkuvan jokaisesta osapuolesta. G:son ei kuitenkaan vaikuta mitenkään varmalta voitosta ennakkosuosikkiasemasta huolimatta.
- En ole yhtään varma, ei, ei, ei, G:son sanoo.
Mies kertoo jännityksen kasvavan, kun hän miettii tulevaa pisteidenlaskun hetkeä. G:son on siinä vaiheessa Loreenin rinnalla artistien green room -tilassa areenalla. Pisteidenlasku jännittää varmasti myös suomalaisia tänä vuonna erityisen paljon, sillä voittoon on oikeasti jopa mahdollisuuksia. Viisuista on oletettu tulevan Suomen ja Ruotsin välinen taisto, mutta Loreen ja Käärijä ovat vältelleet vihollisasetelman luomista puhumalla kauniisti haastatteluissa toisistaan. Myös G:sonilla on vain hyvää sanottavaa Käärijän Cha Cha Cha -kappaleesta.
- Rakastan sitä. Hän on mahtava.
Thomas G:son tunnetaan viisupiireissä tarkkaan siloitellun ruotsalaispopin synonyyminä. Hän kuitenkin arvostaa hulluttelevaa suomalaiskappaletta, joka ei mene millään muotoa perinteisen viisubiisin kaavan mukaan. Mies nostaa kappaleesta esiin aspektin, joka tekee siitä erityisen kiinnostavan.
- Siinä on vähän niin kuin kaksi kappaletta yhdessä. Se muuttaa muotoaan ja on kiinnostava, G:son sanoo.
Suomalaiset viisufanit ovat harmitelleet, että juuri sinä vuonna, kun Suomella on voittoesitys käsissään, mukaan pelmahtaa vanha, rakastettu voittaja Loreen ja nappaa suosikin viitan saman tien itselleen. Loreenin mukaanlähtö ei ollut hänen itsensä eikä G:sonin mukaan laskelmoitu liike, vaan asiat vain menivät luonnollisesti odottamattomaan suuntaan. Loreen on sanonut haastatteluissa, ettei hän ajatellut enää osallistuvansa Melodifestivaleniin, mutta Tattoo-kappaleen kohdalla kaikki loksahti paikoilleen. Hänestä tuntui, että hänellä on taiteilijana jotakin annettavaa yleisölleen ja Melodifestivalen olisi siihen oikea väylä.
Thomas G:son kertoo, miten kansainväliseksi hitiksi jo noussut Tattoo sai alkunsa. Loreen ei ensin edes ollut koko kuviossa mukana. G:son kirjoitti kappaleen ensimmäisen version päivässä kahden muun Melodifestivalenin vakiokirjoittajan Jimmy Janssonin ja Jimmy ”Joker” Thörnfeldtin sekä artisti-biisinkirjoittaja Cazzi Opeian kanssa.
- Tunsimme, että tässä on jotakin. Sitten otimme yhteyttä Peteriin (Boström), ja hän vei biisin uudelle tasolle.
G:son sai idean lähettää kappaleen Loreenin kuultavaksi.
- Hän tuli mukaan, muutti joitain asioita ja teki siitä sellaisen, mikä se on nyt.
Suosio ärsyttää monia
Skövden kunnassa Länsi-Götanmaalla syntynyt Thomas G:son innostui musiikista lapsena ensin kitaransoiton kautta. Hän aloitti klassisen kitaransoiton opinnoilla, mutta syttyi toden teolla kuullessaan jonkun soittavan sähkökitaralla Van Halenin Ain’t Talkin’ ’bout Love -kappaleen riffiä. Hän alkoi soittaa kitaraa 1980-luvun lopussa perustetussa Masquerade-nimisessä hard rock -yhtyeessä, jonka biisit hän kirjoitti. Kahden julkaistun levyn jälkeen hän tajusi haluavansa panostaa studiotyöskentelyyn ja alkoi kirjoittaa biisejä päivät pitkät. Loppu on historiaa.
Ensimmäinen hänen kirjoittamansa kappale Melodifestivalenissa kuultiin vuonna 1999. Heti seuraava kisaan valittu hänen kirjoittamansa kappale, Friends-duon Listen to Your Heartbeat, voitti ja pääsi Euroviisuihin.
Thomas G:son on pistänyt lusikkansa myös suomalaiseen viisusoppaan viidellä kappaleella. Hänen kirjoittamiaan kappaleita ovat laulaneet Suomen karsinnoissa muun muassa Arja Koriseva, Ressu Redford ja viimeisimpänä Saara Aalto. G:son on avoin ajatukselle, että hänen biisejään kuultaisiin vielä Suomen euroviisukarsintana toimivassa Uuden musiikin kilpailussa.
Thomas G:sonissa kiteytyy se, mikä ärsyttää monia Ruotsin euroviisukarsinnoissa – samat biisintekijät kansoittavat kilpailukappaleiden tekijätiedot ja monimuotoisuus ja riskinotto puuttuvat. Lisäksi ruotsalaiset, kuten G:son, ulottavat lonkeronsa muidenkin maiden karsintoihin. G:son kyllä ymmärtää ihmisten ärtymyksen, mutta ei ole aikeissa väistyä.
- Mitä voin tehdä? Tykkään biisien kirjoittamisesta. En pysty lopettamaan sitä, G:son toteaa hyväntuulisesti.
Vaikka mies on saavuttanut biisinkirjoitusurallaan jo melkein kaiken, yksi asia saa hänet jatkamaan.
- Se on niin hauskaa. Jatkan biisien kirjoittamista niin kauan kuin nautin siitä. Ette te minusta eroon pääse.
Lähteet: Official Charts, ESC United