Kuva: Shutterstock

Mitä Suomi osti Black Fridayna? Suosituimmat tuotteet ja kaupat listattiin

24.11.2018 14:15 - Teknavi / Markus Lehtiniitty - mobiili.fi

Suurinta ostohysteriaa tarjouspäivänä herättivät matkapuhelimet ja pelikonsolit.

Eilen perjantaina vietetty Black Friday -tarjouspäivä tuskin jäi keneltäkään huomaamatta. Suomessa vielä muutama vuosi sitten melko tuntematon päivä on noussut nykyisin suureksi ilmiöksi, ja tänä vuonna päivä kasvatti jälleen suosiotaan.

Hintavertailupalvelu Hintaoppaan mukaan kahdeksan prosenttia verkkokauppojen tuotteista oli Black Fridayna alennuksessa. Tuotteiden keskimääräinen alennus oli 16 prosenttia. Keskimääräinen alennusprosentti jäi odotettua pienemmäksi, sillä viime vuoden Black Friday -päivänä se oli 25 prosenttia. Suurimmassa alennuksessa oli Playstation 4 -konsolin God of War -peli, jonka hinta laski 53 prosenttia edelliseen viikkoon verrattuna.

Black Fridayna hintojen kanssa saa olla tarkkana, sillä joidenkin tuotteiden hintoja nostetaan kyseistä päivää varten. Tänä vuonna ei nähty yhtä paljon tällaista salakavalaa hintojen nousua kuin viime vuonna. Kun katsotaan sadan suosituimman tuotteen listaa, 15 prosentilla hinta nousi Black Fridaynä, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Elektroniikkatarjoukset jylläsivät

Hintaoppaan mukaan Black Fridayn suosituimmat tuotekategoriat olivat matkapuhelimet, pelikonsolit ja kuulokkeet. Suosituin verkkokauppa oli Gigantti. Toiseksi ylsi Verkkokauppa.com ja kolmanneksi Power.

Yksittäisistä tuotteista Hintaopas kertoo suosituimmaksi nousseen Sony Playstation 4 Pro 1TB -pelikonsolin. Toiseksi suosituin tuote oli JBL Charge 3 Bluetooth-kaiutin ja kolmanneksi suosituin Bose Quiet Comfort 35 II -langattomat kuulokkeet.

Hintaoppaan mukaan eniten Black Friday -alennuksia etsittiin torstai-iltana kello 22.00–23.00, jolloin moni verkkokauppa julkaisi tarjouksensa. Alennuksien etsintä Black Fridayn puolella oli vilkkainta perjantai-aamuna kello 07.00–09.00 ja illalla kello 18.00–20.00.

Alennusmyynnit jatkuvat vielä maanantaina, jolloin vuorossa on Cyber Monday -päivä.

- Viime vuonna Cyber Monday oli kolme kertaa suurempi kuin normaali maanantai. Uskomme, että Cyber Monday kasvaa tänäkin vuonna entisestään, Hintaoppaan Matinvesi-Bassett sanoo.

Lue myös: Kärsitkö shoppailuriippuvuudesta? Tunnetilasi voi kertoa totuuden

Yhteistyössä Teknavi

Kilpailut

Uusimmat